Heb je mijn vorige blog over onze net afgestudeerde Raissa Somda gelezen? Dat schreef ik…
Mybookbuddy in Ghana
Verslag introductie Mybookbuddy op de Osei Sarpong International School in Offinso (Ghana).
Dankzij Mybookbuddy konden we op de school van Mrs Bosompem een project uitvoeren om het lezen te bevorderen van de kinderen van de eerste t/m de negende klas (incl. Junior High School).
Elke klas krijgt een kast met 50 boeken; voor elke week een (er zitten gemiddeld 40 kinderen in de klas).
Elk kind krijgt een rugzakje om de boeken in te vervoeren en elke week op woensdag is het Mybookbuddyday.
Dan wordt de vlag gehesen, het Mybookbuddylied gezongen en mag elk kind een boek uitzoeken om mee te nemen naar huis om daar te lezen.
Mrs Bosompem liet op aanwijzingen van Mybookbuddy 9 boekenkasten maken: voor elke klas een.
Met hulp van Mr Ibrahim, de directeur van een andere school in Ghana die al eerder met Mybookbuddy had gewerkt, werden voor alle kinderen (290) tasjes gemaakt.
Vervolgens werden de kasten gevuld met per klas 50 leesboeken die ter plekke in Ghana waren aangeschaft. Dus geen Europese boeken maar Ghanese. Dat is enerzijds heel goed want die boeken sluiten aan bij de leefwereld van de kinderen, maar anderzijds waren we wel geschokt door de slechte kwaliteit van de boekjes en het matige Engels waarin ze geschreven waren.
Toen we de inhoud van de boekenkasten later gingen doornemen met een Nederlandse leerkracht die een half jaar op de school had gewerkt, ontdekten we dat van de eerste twee klassen er maar 4 boeken (van de 50) geschikt waren voor de leeftijdsgroep. We hebben daarom besloten om nog wat boeken te kopen in Ghana die geschikt zijn voor deze kinderen (in het Engels en ik in het Twi, de plaatselijke taal) en ook aan Biblionef een bijdrage te vragen van weliswaar Europese boeken. We zijn anders bang dat het lezen van boeken meteen ontmoedigd wordt als kinderen uit die klassen ongeschikte boeken naar huis meenemen om te lezen.
Daarna kregen de leraren een workshop van mij en elk een map waarin instructies voor uitlenen en registratie staan maar ook waarom thuis lezen zo belangrijk is en wat de leerkrachten kunnen doen om het lezen en leesplezier te bevorderen en hoe ze met elkaar het effect van Mybookbuddy kunnen nagaan en elkaar helpen om het project zo goed mogelijk in hun klas op te zetten en uit te voeren.
De leerkrachten waren zeer geïnteresseerd en betrokken en hadden allen zin om het te implementeren. Dat deden ze vervolgens ieder in hun eigen klas met hulp van ons. Sommigen lieten de leerlingen helpen, anderen gaan het op de eerste Mybookbuddyday aan de leerlingen uitleggen. Er was maar een deel van de leerlingen op school omdat het nog vakantie was.
Toen alles geregeld was en alle boeken ingeschreven waren door de leerkrachten, kwam het officiële gedeelte: de vlag werd gehesen en we zongen met alle leerkrachten en kinderen het Mybookbuddylied en deelden de rugzakjes uit aan de kinderen, die er erg blij mee waren. In de schoolbus die de kinderen later weer naar huis bracht, klonk het Mybookbuddy lied!.
Mrs Bosompem sloot af met te zeggen dat Mybookbuddy op het juiste moment kwam: de regering had net scholen opdracht gegeven om het lezen te bevorderen. De Osei Sarpong International School is daarom heel blij dat zij als een van de weinige scholen in Ghana dit mooie project hebben.
Januari 2016. V!VE l’Initiative.